w

Jak rodzice mogą wspierać rozwój motoryki dużej u dziecka?

rozwój motoryki dużej u dziecka
rozwój motoryki dużej u dziecka

Ruch to niezbędny element rozwoju dziecka, ale także nieodłączna część wielu codziennych czynności. Właśnie dlatego tak ważne jest, by dziecko było świadome swojego ciała, miało silne i sprawne mięśnie, dobrą koordynację ruchową czy potrafiło utrzymać równowagę. Wszystkie te kwestie wchodzą w zakres tzw. motoryki dużej, którą rodzic może wspierać już od okresu niemowlęcego. Aby mieć pewność, że rozwój motoryki dużej u dziecka przebiega prawidłowo, mama i tata powinni obserwować swojego malucha i wyłapywać ewentualne niepokojące sygnały. Mogą też okazać się dodatkowym wsparciem, proponując czynności czy zabawy pozwalające zwiększyć koordynację ruchów czy poprawić wytrzymałość.

Czym jest motoryka duża?

W kontekście rozwoju dziecka znaczenie mają dwa rodzaje motoryki – mała i duża. Ta pierwsza związana jest z ruchami rąk i dłoni. O motoryce małej można więc mówić chociażby w kontekście zapinania guzików, wiązania butów, rysowania czy lepienia z plasteliny. Motoryka duża obejmuje natomiast wszystkie ruchy, które angażują całe ciało, a przynajmniej wiele rodzajów mięśni.

Rozwój motoryki dużej u dziecka następuje już w życiu płodowym. Wtedy to maluch uczy się wykonywać pierwsze ruchy. Po przyjściu na świat, gdy poznaje już otoczenie i nabywa nowych umiejętności, motoryka duża stopniowo zaczyna obejmować takie czynności jak chociażby raczkowanie, chodzenie, bieganie czy skakanie. To właśnie motoryka duża odpowiada również za konkretne umiejętności – choćby jazdę na rowerze czy grę w piłkę. Związana jest także z wytrzymałością mięśni i koordynacją ruchową.

Prawidłowy rozwój motoryki dużej u dziecka ma ogromne znaczenie

Oczywiście motoryka duża to nie tylko czynności związane z zabawą czy aktywnością fizyczną. Odpowiada także za wiele codziennych aktywności. To właśnie rozwój motoryki dużej u dziecka sprawia, że z czasem jest ono w stanie utrzymać prostą postawę ciała czy zachować równowagę w momencie gdy ściąga but, stojąc na jednej nodze. Dzięki motoryce dużej może więc nie tylko aktywnie spędzać czas, wspinać się, biegać i poznawać świat, ale także siedzieć prosto przy biurku czy chodzić. Zdolności motoryczne mają też wpływ na wytrzymałość podczas codziennej nauki – związane są chociażby ze zdolnością siedzenia prosto przy biurku, przechodzenia z klasy do klasy czy noszenia ciężkiego tornistra i podręczników.

Innymi słowy, na motorykę dużą składa się więcej elementów, niż można by było się spodziewać. Z jednej strony znaczenie mają tu mięśnie – ich siła oraz wytrzymałość. Dziecko musi przy tym prawidłowo odbierać sygnały z otaczającego go świata, by wykonywać odpowiednie ruchy, mieć świadomość swojego ciała w przestrzeni czy koordynować ze sobą ruchy kończyn. Rozwój motoryki dużej u dziecka wpływa także na tzw. uczenie się motoryczne, a więc pamięć mięśniową, a także na poczucie równowagi. Wyrażenie to należy przy tym rozumieć nie tylko jako zdolność utrzymania się na jednej nodze czy chodzenia po cienkiej linii, ale także stania czy chociażby wykonywania obrotów.

Jakie sygnały mogą świadczyć o problemach z motoryką dużą?

Rozwój motoryki dużej u dziecka będzie przebiegać lepiej przy zaangażowaniu rodziców. Powinni obserwować zachowanie swojej pociechy, a w razie niepokojących sygnałów – reagować. O problemach z motoryką dużą może świadczyć między innymi:

  • opóźnienie w zdobywaniu kolejnych umiejętności takich jak siadanie, raczkowanie czy bieganie,
  • niezdarne poruszanie się, brak płynności ruchów,
  • problemy z koordynacją ruchową,
  • unikanie aktywności fizycznej,
  • szybkie męczenie się,
  • problemy z utrzymaniem postawy czy wykonywaniem tych samych umiejętności co rówieśnicy – na przykład łapania, kopania czy skakania,
  • brak zdolności do przenoszenia umiejętności na inne obszary – na przykład brak rozróżnienia między rzutem ciężką a lekką piłką.

Rodzice mogą też wspierać rozwój motoryki dużej u dziecka, proponując mu zabawy czy aktywności, które z jednej strony dostarczą mu rozrywki, a z drugiej pozwolą mu rozwijać umiejętności.

Taką zabawą może być chociażby wspinanie się czy chodzenie po niestabilnych powierzchniach, na przykład po poduszkach. W ten sposób dziecko będzie kształtować zmysł równowagi i siłę mięśni. Dobrym pomysłem będą także aktywności wspomagające koordynację ruchową – na przykład gry z rzucaniem piłki. Podobnie rozrywką dla dziecka, a jednocześnie idealnym sposobem dla rozwoju motoryki dużej okażą się różnego rodzaju tory przeszkód. Podczas ich przechodzenia dziecko popracuje nad siłą, sprawnością, kondycją oraz równowagą.


  1. Jak poprowadzić ciekawą rozmowę z dzieckiem? Punktem wyjścia mogą być odpowiednie pytania
  2. Integracja sensoryczna SI w edukacji wczesnoszkolnej
  3. 5 kreatywnych sposobów na zaangażowanie dziecka w proces gotowania

Originally posted 2022-10-07 19:24:19.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *