Integracja sensoryczna SI w edukacji wczesnoszkolnej

czym jest integracja sensoryczna

W codziennym życiu każdy człowiek otoczony jest wieloma bodźcami, zarówno wzrokowymi, jak i zapachowymi, słuchowymi i dotykowymi. Odbiór różnego rodzaju bodźców wymaga zaangażowania ze strony układu sensorycznego. Ma to szczególne znaczenie w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Właśnie dlatego powstała integracja sensoryczna (SI), która w Polsce rozwija się od 1993 roku.

Czym jest integracja sensoryczna?

Integracja sensoryczna to teoria, bazująca przede wszystkim na neuroplastyczności ludzkiego mózgu. Zgodnie z wynikami badań tkanka nerwowa w mózgu nie pozostaje przez całe życie w niezmiennym stanie, tylko może się zmieniać, rozwijać, naprawiać oraz uczyć. Szczególnie jest to wyraźne w przypadku dzieci. Zgodnie z teorią integracji sensorycznej możliwe jest wypracowanie nowych reakcji adaptacyjnych, dzięki czemu dziecko może pozbyć się swoich trudności i rozwijać się. Istnieje wiele konkretnych teorii, dotyczących integracji sensorycznej, a jedną z najpopularniejszych jest ta stworzona przez Weronika Sherborne, która promowała zajęcia ruchu rozwijającego.

Zaburzenia integracji sensorycznej – charakterystyka

Niestety u niektórych dzieci pojawiają się zaburzenia integracji sensorycznej, które objawiają się na przykład jako opóźnienie rozwoju mowy, słaba koordynacja wzrokowo-ruchowa, zbyt mała lub zbyt duża wrażliwość na bodźce, a także nieprawidłowy poziom rozwoju ruchowego. Warto wiedzieć o tym, że gdy nauczyciel lub rodzic zaobserwuje u dziecka nieprawidłowości w zakresie integracji sensorycznej to oznacza, że pojawiły się problemy z układem nerwowym, a one nie mijają samoistnie. W takiej sytuacji konieczna jest pomoc terapeuty.

Na czym polega terapia integracji sensorycznej i jaki sprzęt można wykorzystać?

Terapia integracji sensorycznej może być stosowana zarówno u dzieci w wieku przedszkolnym, jak i wczesnoszkolnym. Głównym celem terapii jest rozwój odpowiedniego funkcjonowania, a także polepszenie integracji między poszczególnymi zmysłami. Każde zajęcia powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb malucha, ponieważ dzieci różnią się w znacznym stopniu. W zajęciach z zakresu integracji sensorycznej można wykorzystać różne pomoce i sprzęty:

– sale doświadczania świata – umożliwiające rozwój integracji sensorycznej,

– kabiny SI, na przykład ze specjalną huśtawką, zapewniającą rozwój konkretnych funkcji zmysłowych u dziecka,

– huśtawki, drabiny sznurkowe, hamaki,

– plansze, labirynty,

– podesty wielofunkcyjne i równoważnie,

– łyżki zręcznościowe,

– zestawy gimnastyczne.

Korzystanie z tego typu sprzętów i pomocy edukacyjnych sprawia, że terapia integracji sensorycznej jest efektywniejsza, a dziecko może lepiej się bawić i bardziej zaangażować w wykonywanie konkretnych zadań.

Integracja sensoryczna SI to bardzo atrakcyjna metoda pracy z dzieckiem, dzięki czemu chętnie wykorzystywana jest przez terapeutów i nauczycieli. W trakcie tego typu zajęć nie ma konieczności uczenia dziecka danych umiejętności, tylko znaczenie ma kształtowanie procesów nerwowych. W ten sposób nauka może być traktowana jako zabawa, a to zwiększa zainteresowanie dziecka i jego postępy.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *