To rodzice najlepiej znają swoje dzieci i to oni w pierwszej kolejności zauważają niepokojące objawy. Poniżej przedstawiam listę sygnałów które powinny zaniepokoić rodzica. W wypadku jeśli obserwują Państwo parę niepokojących zachowań warto porozmawiać z terapeutą.
Jeśli tych zachowań jest kilkanaście konsultacja jest koniecznością, tak samo w przypadku jeśli jeden czy dwa z poniższych objawów mają duże nasilenie, wręcz przeszkadzają dziecku (i często rodzinie) w codziennym funkcjonowaniu.
- Zaburzenie i opóźnienie rozwoju mowy
- Obciążony wywiad okołoporodowy sprawia, że dziecko znajduje się w grupie ryzyka zaburzeń SI
- Trudności z czytaniem/ pisaniem/ liczeniem
- Nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego
- Problemy z manipulacją- cięciem nożyczkami, rysowaniem po śladzie kolorowaniem
- Trudności z utrzymaniem właściwej postawy podczas dłuższego siedzenia czy stania, także podpieranie ręką głowy
- Problemy z opanowaniem pojęć związanych z orientacją w przestrzeni prawolewo, nad- pod, pomiędzy, obok, za… Zdarza się, że podczas gier zespołowych biegnie w przeciwnym kierunku niż jego drużyna lub w inną stronę niż piłka którą ma złapać
- Trudności z połykaniem, odruch wymiotny, trudności z żuciem i gryzieniem, niechęć do jedzenia, wybiórcza dieta.
- Trudności z utrzymaniem równowagi, dziecko potyka się i przewraca często wydaje się, że bez powodu
- Niechęć, powolne, niezdarne wykonywanie czynności toaletowych. Wydaje się, że dziecko do końca nie potrafi opanować ubierania się i rozbierania- z trudem/ nie umie zapinać guzików, wiązać butów, zakłada spodnie tył na przód…
- Jest nadmiernie ruchliwe, cały czas pobudzone, nie potrafi usiedzieć w jednym miejscu, ma trudności z zasypianiem nawet po bardzo męczącym dniu.
- Ma zaburzone napięcie mięśniowe, niepewnie stawia nogi, szybko się męczy, ma lęk wysokości.
- Nie lubi się ruszać, nie lubi być na placu zabaw, nie toleruje kiedy ktoś go huśta/ kręci mimo że sam może to robić godzinami
- Ma problemy z łapaniem i rzucaniem piłki jest niezgrabne ruchowo
- Ma problemy z uczeniem się nowych aktywności, nie lubi tego robić. (jazda na rowerze, nartach, pływanie) Mimo, że ogólnie sprawia wrażenie sprawnego ruchowo dziecka.
- Ma słabe wyczucie odległości jest niezdarne, wpada na ściany/ inne osoby
- Ma problemy z koncentracją uwagi. Trudności ze współpracą w grupie lub parach.
- Ma problemy emocjonalne prezentuje skrajne emocje jest nieśmiałe i zamknięte w sobie, uparte, małomówne, często się obraża, reaguje agresją ma niską samoocenę
- Obserwuje się u dziecka nadmierną lub zbyt mała wrażliwość na bodźce dotykowe, wzrokowe, słuchowe oraz ruch, np. unikanie dotykania niektórych faktur (piasek, kasza); unikanie zabaw plasteliną, malowania palcami, problemy z manipulacją, posługiwaniem się sztućcami, nożyczkami, nieprawidłowy chwyt długopisu, nadwrażliwość na dźwięki, na światło, niski próg tolerancji na bliskość innej osoby.
Z ZABURZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ SIĘ NIE WYRASTA dlatego nie warto czekać jeśli niepokoi Cię zachowanie Twojego dziecka warto skorzystać z fachowych konsultacji.
- 22 proste przepisy na smoothie
- Top 50 – pomysły na spędzanie czasu z dzieckiem
- Pierwszy spacer z dzieckiem
Originally posted 2018-09-16 20:33:11.
Jeden komentarz
Dodaj odpowiedź