w

Zaburzenia integracji sensorycznej – sygnały na które trzeba zwrócić uwagę

To rodzice najlepiej znają swoje dzieci i to oni w pierwszej kolejności zauważają niepokojące objawy. Poniżej przedstawiam listę sygnałów które powinny zaniepokoić rodzica. W wypadku jeśli obserwują Państwo parę niepokojących zachowań warto porozmawiać z terapeutą.

Jeśli tych zachowań jest kilkanaście konsultacja jest koniecznością, tak samo w przypadku jeśli jeden czy dwa z poniższych objawów mają duże nasilenie, wręcz przeszkadzają dziecku (i często rodzinie) w codziennym funkcjonowaniu.

  1. Zaburzenie i opóźnienie rozwoju mowy
  2. Obciążony wywiad okołoporodowy sprawia, że dziecko znajduje się w grupie ryzyka zaburzeń SI
  3. Trudności z czytaniem/ pisaniem/ liczeniem
  4. Nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego
  5. Problemy z manipulacją- cięciem nożyczkami, rysowaniem po śladzie kolorowaniem
  6. Trudności z utrzymaniem właściwej postawy podczas dłuższego siedzenia czy stania, także podpieranie ręką głowy
  7. Problemy z opanowaniem pojęć związanych z orientacją w przestrzeni prawolewo, nad- pod, pomiędzy, obok, za… Zdarza się, że podczas gier zespołowych biegnie w przeciwnym kierunku niż jego drużyna lub w inną stronę niż piłka którą ma złapać
  8. Trudności z połykaniem, odruch wymiotny, trudności z żuciem i gryzieniem, niechęć do jedzenia, wybiórcza dieta.
  9. Trudności z utrzymaniem równowagi, dziecko potyka się i przewraca często wydaje się, że bez powodu
  10. Niechęć, powolne, niezdarne wykonywanie czynności toaletowych. Wydaje się, że dziecko do końca nie potrafi opanować ubierania się i rozbierania- z trudem/ nie umie zapinać guzików, wiązać butów, zakłada spodnie tył na przód…
  11.  Jest nadmiernie ruchliwe, cały czas pobudzone, nie potrafi usiedzieć w jednym miejscu, ma trudności z zasypianiem nawet po bardzo męczącym dniu.
  12. Ma zaburzone napięcie mięśniowe, niepewnie stawia nogi, szybko się męczy, ma lęk wysokości.
  13. Nie lubi się ruszać, nie lubi być na placu zabaw, nie toleruje kiedy ktoś go huśta/ kręci mimo że sam może to robić godzinami
  14. Ma problemy z łapaniem i rzucaniem piłki jest niezgrabne ruchowo
  15. Ma problemy z uczeniem się nowych aktywności, nie lubi tego robić. (jazda na rowerze, nartach, pływanie) Mimo, że ogólnie sprawia wrażenie sprawnego ruchowo dziecka.
  16. Ma słabe wyczucie odległości jest niezdarne, wpada na ściany/ inne osoby
  17. Ma problemy z koncentracją uwagi. Trudności ze współpracą w grupie lub parach.
  18. Ma problemy emocjonalne prezentuje skrajne emocje jest nieśmiałe i zamknięte w sobie, uparte, małomówne, często się obraża, reaguje agresją ma niską samoocenę
  19. Obserwuje się u dziecka nadmierną lub zbyt mała wrażliwość na bodźce dotykowe, wzrokowe, słuchowe oraz ruch, np. unikanie dotykania niektórych faktur (piasek, kasza); unikanie zabaw plasteliną, malowania palcami, problemy z manipulacją, posługiwaniem się sztućcami, nożyczkami, nieprawidłowy chwyt długopisu, nadwrażliwość na dźwięki, na światło, niski próg tolerancji na bliskość innej osoby.

Z ZABURZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ SIĘ NIE WYRASTA dlatego nie warto czekać jeśli niepokoi Cię zachowanie Twojego dziecka warto skorzystać z fachowych konsultacji.


  1. 22 proste przepisy na smoothie
  2. Top 50 – pomysły na spędzanie czasu z dzieckiem
  3. Pierwszy spacer z dzieckiem

Originally posted 2018-09-16 20:33:11.

Jeden komentarz

Dodaj odpowiedź

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *