w

Lista aktywności Montessori dla niemowląt, małych dzieci i przedszkolaki

aktywności montessori muzyczne
aktywności Montessori

Aktywność: Muzyka / taniec / ruch / śpiew

Wiek: Wszystkie grupy wiekowe

Opis aktywności:

  • Gra na instrumentach muzycznych
  • Słuchanie pięknej muzyki (najlepiej nie jako podkład muzyczny, ale włącz go, aby posłuchać)
  • Taniec – na przykład trzymany przez osobę dorosłą
  • Ruch – od urodzenia na macie z lustrem
  • wzdłuż; czas na ruch, rozciąganie, eksplorację

Co się rozwija: poczucie rytmu, ciało

Aktywność: książki

Wiek: Wszystkie grupy wiekowe

Opis aktywności:

  • Zbiór realistycznych książek, które mogą zainteresować użytkownika małe dziecko
  • Zacznij od:
    • tylko jedno zdjęcie na stronę,
    • Później jedno zdjęcie z jednym słowem
    • następnie zdjęcie + zdanie
    • następnie buduj proste historie
    • następnie bardziej złożone historie
  • Książki rozmieszczone tak, aby dzieci mogły je zobaczyć fronty i łatwy do nich dostęp, np. małe
  • wypróbuj kosz na kilka książek, mała półka, gdzie widoczne są fronty książek
  • oprawa twarda i miękka

Co się rozwija: język, znajomość świata

Aktywność: Sztuka i rękodzieło

Wiek: Wszystkie grupy wiekowe

Opis aktywności:

  • Tworzenie rysunków za pomocą kredek, farb lub pasteli.
  • Malowanie palcami lub pędzlem na papierze, płótnie lub kartonie.
  • Modelowanie z gliny, masy solnej, plasteliny lub wosku pszczelego.
  • Wycinanie różnych kształtów z papieru za pomocą nożyczek (dla starszych dzieci).
  • Robienie kolaży z różnych materiałów, takich jak papier, tkaniny, liście czy guziki.
  • Eksperymentowanie z różnymi technikami, np. stemplowaniem, rysowaniem kredą na chodniku lub tworzeniem mozaiki.

Co się rozwija:

  • Kreatywność i wyobraźnia.
  • Umiejętności motoryczne (mała motoryka, precyzyjne ruchy dłoni).
  • Koordynacja ręka-oko.
  • Wyrażanie emocji i rozwój umiejętności artystycznych.
  • Koncentracja i uważność podczas wykonywania zadania.

Aktywność: Praca z przyrodą

Wiek: Wszystkie grupy wiekowe

Opis aktywności:

  • Sadzenie roślin w ogrodzie, na balkonie lub w doniczkach.
  • Zbieranie liści, kwiatów, kamieni lub szyszek podczas spaceru.
  • Obserwowanie i dokumentowanie zmian w naturze (np. pory roku, wzrost roślin).
  • Pielęgnowanie roślin, podlewanie i przesadzanie.
  • Eksplorowanie przyrody przez dotyk, wąchanie, oglądanie (np. liści, kory drzew, ziemi).
  • Hodowla małych roślin z nasion, np. fasoli, rzeżuchy.

Co się rozwija:

  • Zrozumienie procesów w przyrodzie.
  • Poczucie odpowiedzialności i opieki nad żywymi organizmami.
  • Świadomość ekologiczna i bliskość z naturą.
  • Zdolności poznawcze i obserwacyjne.
  • Relaksacja i redukcja stresu.

Aktywność: Praca z wodą

Wiek: Wszystkie grupy wiekowe

Opis aktywności:

  • Przelewanie wody z jednego naczynia do drugiego (kubki, miski, butelki).
  • Mycie zabawek, naczyń lub owoców i warzyw.
  • Praca z gąbkami, ściereczkami do wycierania lub wyciskania wody.
  • Łowienie drobnych przedmiotów (np. kulek) z wody za pomocą sitka lub szczypiec.
  • Eksperymentowanie z wodą: co tonie, co pływa?
  • Malowanie wodą na powierzchniach, które wysychają, np. płytach chodnikowych.

Co się rozwija:

  • Koordynacja ruchowa i precyzja ruchów.
  • Świadomość procesów fizycznych (ciężar, objętość, gęstość).
  • Poczucie odpowiedzialności i staranności (dbanie o porządek).
  • Relaksacja i koncentracja.

Aktywność: Zabawy sensoryczne

Wiek: Wszystkie grupy wiekowe

Opis aktywności:

  • Eksplorowanie materiałów o różnych fakturach, np. piasku, ryżu, mąki, ziaren.
  • Zabawy z masą solną, piaskiem kinetycznym, ciastoliną lub sensorycznymi woreczkami.
  • Dotykanie i badanie naturalnych przedmiotów, takich jak liście, kamienie, muszle.
  • Tworzenie ścieżek sensorycznych – chodzenie po różnych powierzchniach (np. tkaniny, trawa, piasek).
  • Zabawy dźwiękowe z instrumentami lub przedmiotami, które wydają różne dźwięki.
  • Rozpoznawanie zapachów ziół, przypraw lub olejków eterycznych.

Co się rozwija:

  • Percepcja zmysłowa (dotyk, zapach, wzrok, słuch).
  • Integracja sensoryczna i świadomość ciała.
  • Ciekawość i eksploracja świata.
  • Relaksacja i uspokojenie.

  1. Zestawy materiałów Montessori
  2. Dlaczego planer Familiowo?
  3. Fizyka to zabawa

Originally posted 2021-02-14 14:58:04.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *