
Aktywność: Muzyka / taniec / ruch / śpiew
Wiek: Wszystkie grupy wiekowe
Opis aktywności:
- Gra na instrumentach muzycznych
- Słuchanie pięknej muzyki (najlepiej nie jako podkład muzyczny, ale włącz go, aby posłuchać)
- Taniec – na przykład trzymany przez osobę dorosłą
- Ruch – od urodzenia na macie z lustrem
- wzdłuż; czas na ruch, rozciąganie, eksplorację
Co się rozwija: poczucie rytmu, ciało
♥
Aktywność: książki
Wiek: Wszystkie grupy wiekowe
Opis aktywności:
- Zbiór realistycznych książek, które mogą zainteresować użytkownika małe dziecko
- Zacznij od:
- tylko jedno zdjęcie na stronę,
- Później jedno zdjęcie z jednym słowem
- następnie zdjęcie + zdanie
- następnie buduj proste historie
- następnie bardziej złożone historie
- Książki rozmieszczone tak, aby dzieci mogły je zobaczyć fronty i łatwy do nich dostęp, np. małe
- wypróbuj kosz na kilka książek, mała półka, gdzie widoczne są fronty książek
- oprawa twarda i miękka
Co się rozwija: język, znajomość świata
♥
Aktywność: Sztuka i rękodzieło
Wiek: Wszystkie grupy wiekowe
Opis aktywności:
- Tworzenie rysunków za pomocą kredek, farb lub pasteli.
- Malowanie palcami lub pędzlem na papierze, płótnie lub kartonie.
- Modelowanie z gliny, masy solnej, plasteliny lub wosku pszczelego.
- Wycinanie różnych kształtów z papieru za pomocą nożyczek (dla starszych dzieci).
- Robienie kolaży z różnych materiałów, takich jak papier, tkaniny, liście czy guziki.
- Eksperymentowanie z różnymi technikami, np. stemplowaniem, rysowaniem kredą na chodniku lub tworzeniem mozaiki.
Co się rozwija:
- Kreatywność i wyobraźnia.
- Umiejętności motoryczne (mała motoryka, precyzyjne ruchy dłoni).
- Koordynacja ręka-oko.
- Wyrażanie emocji i rozwój umiejętności artystycznych.
- Koncentracja i uważność podczas wykonywania zadania.
Aktywność: Praca z przyrodą
Wiek: Wszystkie grupy wiekowe
Opis aktywności:
- Sadzenie roślin w ogrodzie, na balkonie lub w doniczkach.
- Zbieranie liści, kwiatów, kamieni lub szyszek podczas spaceru.
- Obserwowanie i dokumentowanie zmian w naturze (np. pory roku, wzrost roślin).
- Pielęgnowanie roślin, podlewanie i przesadzanie.
- Eksplorowanie przyrody przez dotyk, wąchanie, oglądanie (np. liści, kory drzew, ziemi).
- Hodowla małych roślin z nasion, np. fasoli, rzeżuchy.
Co się rozwija:
- Zrozumienie procesów w przyrodzie.
- Poczucie odpowiedzialności i opieki nad żywymi organizmami.
- Świadomość ekologiczna i bliskość z naturą.
- Zdolności poznawcze i obserwacyjne.
- Relaksacja i redukcja stresu.
Aktywność: Praca z wodą
Wiek: Wszystkie grupy wiekowe
Opis aktywności:
- Przelewanie wody z jednego naczynia do drugiego (kubki, miski, butelki).
- Mycie zabawek, naczyń lub owoców i warzyw.
- Praca z gąbkami, ściereczkami do wycierania lub wyciskania wody.
- Łowienie drobnych przedmiotów (np. kulek) z wody za pomocą sitka lub szczypiec.
- Eksperymentowanie z wodą: co tonie, co pływa?
- Malowanie wodą na powierzchniach, które wysychają, np. płytach chodnikowych.
Co się rozwija:
- Koordynacja ruchowa i precyzja ruchów.
- Świadomość procesów fizycznych (ciężar, objętość, gęstość).
- Poczucie odpowiedzialności i staranności (dbanie o porządek).
- Relaksacja i koncentracja.
Aktywność: Zabawy sensoryczne
Wiek: Wszystkie grupy wiekowe
Opis aktywności:
- Eksplorowanie materiałów o różnych fakturach, np. piasku, ryżu, mąki, ziaren.
- Zabawy z masą solną, piaskiem kinetycznym, ciastoliną lub sensorycznymi woreczkami.
- Dotykanie i badanie naturalnych przedmiotów, takich jak liście, kamienie, muszle.
- Tworzenie ścieżek sensorycznych – chodzenie po różnych powierzchniach (np. tkaniny, trawa, piasek).
- Zabawy dźwiękowe z instrumentami lub przedmiotami, które wydają różne dźwięki.
- Rozpoznawanie zapachów ziół, przypraw lub olejków eterycznych.
Co się rozwija:
- Percepcja zmysłowa (dotyk, zapach, wzrok, słuch).
- Integracja sensoryczna i świadomość ciała.
- Ciekawość i eksploracja świata.
- Relaksacja i uspokojenie.
Originally posted 2021-02-14 14:58:04.