Do prawidłowego rozwoju dziecka niezbędny jest ruch. Dzieci i młodzież powinny być aktywne przez minimum godzinę dziennie. Tę normę jednak wypełnia jedynie co czwarte polskie dziecko w wieku 11-15 lat – wynika z raportu „Aktywność fizyczna dzieci w Polsce”, przygotowanego przez Centrum Wyzwań Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego na zlecenie Banku BGŻ BNP Paribas, organizatora akcji Dzieciaki do Rakiet. Rozpoczęła się właśnie trzecia edycja inicjatywy, której celem jest promocja tenisa wśród dzieci, ich rodziców i nauczycieli, a zarazem popularyzacja aktywnego stylu życia.
Co najmniej godzina ruchu i nie więcej, niż dwie godziny przed komputerem czy telefonem dziennie – to normy określone przez Światową Organizację Zdrowia (ang. World Health Organization, WHO) dla dzieci i młodzieży. Niestety w Polsce tę normę wypełnia jedynie co czwarte dziecko w wieku 11-15 lat. Zdecydowanie aktywniejsi są chłopcy (29,8% wypełnia normy), niż dziewczynki (18,6%).
Sport ma bardzo silną konkurencję – w dni powszednie co czwarte dziecko w wieku 11-15 lat spędza przed telewizorem minimum cztery godziny, zaś w weekendy jest to niemal połowa nastolatków w tym wieku! Tymczasem spędzanie przed ekranem więcej, niż dwóch godzin dziennie, ma negatywny wpływ na zdrowie dzieci.
Jeszcze większy spadek aktywności następuje u starszych nastolatków – zaledwie co dziesiąte dziecko w wieku 17-18 lat wypełnia minimum rekomendowane przez WHO.
Regularna aktywność fizyczna jest ważna, naturalna i dobra. Wpływa całościowo na większość kluczowych obszarów życia: daje sprawność i odporność, zwiększa kompetencje społeczne, uczy jak radzić sobie ze stresem, jak zarządzać emocjami. Przynosi radość z jednej strony, z drugiej zaś rozwija wytrwałość i obowiązkowość. Ale najważniejsze: jest czystą frajdą, radością – szczególnie, gdy dzieci mogą próbować czegoś nowego – powiedziała Aleksandra Gołdys z Centrum Wyzwań Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, współautorka raportu „Aktywność fizyczna dzieci w Polsce”.
Lekarstwem jest tenis!
Raport „Aktywność fizyczna dzieci w Polsce” został przygotowany przez Centrum Wyzwań Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego na zlecenie Banku BGŻ BNP Paribas, organizatora akcji Dzieciaki do Rakiet.
– Grupa BNP Paribas wspiera tenis już od 44 lat i jest największym sponsorem tego sportu na świecie. Promując tenis w Polsce, szczególną wagę przywiązujemy do budzenia tenisowej pasji u najmłodszych. Stąd pomysł na opracowanie raportu, który pozwala nam jeszcze lepiej poznać realia związane z aktywnością polskich dzieci. Wszystkim nam, dorosłym, powinno zależeć na tym, żeby budzić wśród dzieci zamiłowanie do sportu. Dlatego poprzez akcję Dzieciaki do Rakiet już trzeci rok zachęcamy je do gry w tenisa. Bo to piękny sport, kształtujący i ciało, i charakter. Tego lata pojawimy się w najpopularniejszych miejscowościach wypoczynkowych, zaś jesienią znów będziemy wprowadzać tenis do szkół. Każdego rodzica i nauczyciela zachęcam do śledzenia akcji Dzieciaki do Rakiet! – powiedział Piotr Machel, Dyrektor Zarządzający Pionu Komunikacji Banku BGŻ BNP Paribas.
Dzieciaki do Rakiet to ogólnopolska akcja mająca na celu popularyzację tenisa wśród dzieci w wieku 5-12 lat oraz ich rodziców i nauczycieli. Organizowana przez Bank BGŻ BNP Paribas i Polski Związek Tenisowy od 2016 roku pozwoliła jak dotąd kilku tysiącom dzieci w Polsce spróbować gry w tenisa. Jesienią 2017 roku akcja ruszyła w szkołach podstawowych – te zakwalifikowane do programu otrzymały sprzęt tenisowy, a ich nauczyciele zostali przeszkoleni tak, by wprowadzić grę w tenisa do programu lekcji wychowania fizycznego.
W tym roku dzieci będą mogły spróbować swoich sił na korcie w najpopularniejszych miejscowościach wypoczynkowych. Odbędą się tam bezpłatne treningi przeprowadzone przez profesjonalnych trenerów. Jesienią zaś do zabawy zostaną zaproszone szkoły. Każda podstawówka może zgłosić się do konkursu, w ramach którego zostanie wyłonionych 70 szkół. Otrzymają one sprzęt tenisowy, zaś ich nauczyciele przejdą szkolenia organizowane przez Polski Związek Tenisowy tak, by tenis mógł pojawić się na lekcjach WF.
– Kiedy zaczynałam swoją przygodę z tenisem, nie było takich możliwości. Lekcje tenisowe w ramach szkolnego WF-u czy darmowe treningi pod okiem profesjonalnych trenerów były wtedy czymś nieosiągalnym. Bardzo się cieszę, że dziś dzieci mają tyle okazji, żeby poznać ten piękny sport. To dyscyplina idealna dla dzieci, kształtująca kondycję, koordynację, wytrzymałość czy umiejętność analitycznego myślenia. Dla mnie to życiowa pasja i mam nadzieję, że wiele dzieciaków złapie tenisowego bakcyla. Z zainteresowaniem śledziłam akcję Dzieciaki do Rakiet w ubiegłych latach i bardzo się cieszę, że dziś mogę być jej częścią w roli ambasadora – powiedziała Urszula Radwańska, czołowa polska tenisistka, ambasadorka akcji Dzieciaki do Rakiet.
Rodzice, wszystko zależy od was!
Kluczową rolę w kształtowaniu sportowych pasji dzieci odgrywają rodzice. Najlepszym sposobem na zaktywizowanie dzieci jest wspólne uprawianie sportu. W grupie dzieci, których rodzice są aktywni, procent dzieci wypełniających rekomendacje WHO jest ponad dwukrotnie wyższy niż w grupie dzieci, których rodzice w ogóle nie uprawiają sportu.
Główną przyczyną opuszczania lekcji WF przez dzieci są zwolnienia wypisywane przez rodziców, a nie zwolnienia lekarskie. Aż 2/3 dzieci opuściło lekcje WF przynosząc usprawiedliwienie od rodziców, a co piąty uczeń był w ten sposób zwolniony z więcej niż 5 lekcji.
Większej aktywności fizycznej dzieci sprzyja nie tylko aktywność rodziców, ale także dobre relacje wewnątrz rodziny czy np. wspólne jedzenie obiadów. Wśród dzieci, które wysoko oceniają komunikację w swojej rodzinie, rekomendacje WHO wypełnia około 28%, a wśród tych, które oceniają ją nisko – około 17%.
– Do tenisa zachęcił mnie mój tata. On po raz pierwszy zaprowadził mnie na kort, zabierał mnie na turnieje tenisowe i rozwijał we mnie tę pasję. Wtedy nie było takich możliwości, jakie są teraz, między innymi dzięki akcji Dzieciaki do Rakiet. Bardzo się cieszę, że zostałem wychowany w sportowym duchu, bo dzięki temu tenis stał się najwspanialszą przygodą mojego życia. Każdemu życzę takiej przygody, dlatego z ogromną przyjemnością już kolejny rok wspieram akcję Dzieciaki do Rakiet – powiedział Mariusz Fyrstenberg, ambasador akcji Dzieciaki do Rakiet, który podczas swojej bogatej kariery grał na najwspanialszych kortach na świecie oraz reprezentował Polskę na Igrzyskach Olimpijskich.
Tenis na WF!
Podstawą treningów tenisa dla dzieci jest dobra zabawa. Zajęcia prowadzone zgodnie z programem Tenis 10, wprowadzonym przez Międzynarodową Federację Tenisową i funkcjonującym w 50 krajach na całym świecie, wykorzystują różnorodne ćwiczenia ogólnorozwojowe oraz elementy innych dyscyplin sportowych tak, by treningi tenisa były dla dzieci sportową zabawą.
Jesienią akcja Dzieciaki do Rakiet znów wkroczy do szkół. We wrześniu wystartuje konkurs dla wszystkich szkół podstawowych w Polsce. Finalnie do programu zakwalifikuje się 70 szkół, które otrzymają sprzęt tenisowy oraz pakiety szkoleń dla nauczycieli. Dzięki akcji Dzieciaki do Rakiet tenis będzie mógł pojawić się na lekcjach WF w tych podstawówkach.
Więcej szczegółów na stronie www.dzieciakidorakiet.pl
Akcję Dzieciaki do Rakiet realizuje Bank BGŻ BNP Paribas pod patronatem Polskiego Związku Tenisowego.
Harmonogram akcji Dzieciaki do Rakiet:
- 30 czerwca – Karpacz, deptak
- 7 lipca – Świnoujście, Plaża Miejska
- 14 lipca – Międzyzdroje, Plaża Miejska przy molo
- 21 lipca – Władysławowo, Aleja Gwiazd
- 4 sierpnia – Sopot, Plac Przyjaciół Sopotu
- 15 sierpnia – Zakopane, Gubałówka
Wszystkie wydarzenia odbywają się w godzinach: 10:00-19:00.
BNP Paribas – We are tennis
Grupa BNP Paribas jest największym sponsorem tenisa na świecie już od ponad 44 lat. Związek BNP Paribas i tenisa to dużo więcej niż sponsoring – to trwały element budujący wizerunek marki na całym świecie i prawdziwa pasja do sportu, który stał się częścią tożsamości marki grupy.
W roku 1973 Francuska Federacja Tenisowa zamierzała zbudować loże dla honorowych gości turnieju wielkoszlemowego Rolanda Garrosa. Zwróciła się do BNP o wsparcie finansowe tego projektu, w zamian oferując zamieszczenie logo BNP na banerach wokół kortów. Dziś możemy je oglądać na kortach zarówno wielkiego, jak i małego formatu. W sumie na całym świecie logo BNP Paribas pojawia się na ponad 40 kilometrach banerów wokół kortów – zarówno przy okazji turniejów wielkoszlemowych, jak i w szkółkach tenisowych czy rodzinnych klubach.
Ta długotrwała więź BNP Paribas z tenisem miała duże znaczenie dla budowania wizerunku Grupy BNP Paribas. Hasłem przewodnim Banku, jakim posługuje się w ramach programu jest „We are tennis” – Tenis to my.
Wynika to z faktu, że Grupa angażuje się w rozwój tenisa, jako dyscypliny sportowej i to na wszystkich poziomach: rozgrywek profesjonalnych, rozgrywek amatorskich i juniorów oraz tenisistów niepełnosprawnych. Efektem działań promocyjnych jest również informacyjno-społecznościowy portal www.wearetennis.com.
Originally posted 2018-05-28 14:43:43.